keskiviikko 23. toukokuuta 2018

Viikko 21 Apt 26 1-32



Pasin Palstat - viikko 21


“OLIN FARISEUS JA ELIN SIIS USKONTOMME ANKARIMMAN SUUNNAN MUKAAN. NYTKIN OLEN TUTKITTAVANA SEN TÄHDEN, ETTÄ PANEN TOIVONI LUPAUKSEEN, JONKA JUMALA ON ANTANUT MEIDÄN ISILLEMME.” Apt.21:1-32

PAAVALIN PUOLUSTUSPUHE


Ihailen rohkeutta ja terävyyttä, mitä Paavali osoitti syyttäjiensä ja tuomariensa edessä. Vaikka hänen elämänsä oli ollut jo pitkään veitsenterällä, hänen rauhallisuutensa ja luottamuksensa Jumalan tahdon toteutumiseen oli miltei yliluonnollista. - Mietipä, jos itse olisit noissa tilanteissa! Vain yksi väärä sana, tai tuomioon johtava syytös johtaisi välittömästi kuolemaan! Millaisia sanoja muodostaisimme tuollaisissa tilanteissa? - Paavali ei perääntynyt tuumaakaan. Hänellä oli selkeä kokemus ja tietoisuus siitä, miten Jumala pelastaa ihmisen Jeesuksen Kristuksen nimen kautta. Hänen ei tarvinnut enää mielistellä ihmismielipiteitä ja käsityksiä. Hän oli kohdannut Jumalan - todellisen elämän antajan!

1. Agrippa sanoi Paavalille: "Saat puhua puolestasi." Silloin Paavali kohotti kätensä ja piti puolustuspuheen:
”Paavalin puhe voidaan jakaa kolmeen jaksoon: a) Hänen uskollisuutensa juutalaisena (jj. 2-8); b) Apostolin kutsumus (jj. 9-18); c) Kutsu lähteä pakanoiden tykö (jj. 19-23).” [Novum]

2. "Kuningas Agrippa! Olen todella onnellinen, kun saan tänään juuri sinun edessäsi puolustautua kaikkia niitä syytöksiä vastaan, joita juutalaiset ovat esittäneet.
”Hän oli iloinen siitä, että sai vihdoinkin seistä sellaisen korkean viranomaisen edessä, jolla oli sekä halua että kykyä ymmärtää asiaa. Hän iloitsi myös siitä, että sai tilaisuuden todistaa tälle Kristuksesta. Apostoli suhtautui kuninkaaseen kunnioittavasti, mutta hän ei missään tapauksessa imarrellut. Hän oli peloton, mutta ei ylimielinen.” [Novum]

3. Sinähän tunnet perin pohjin kaikki juutalaisten säädökset ja kiistakysymykset. Siksi pyydän, että kärsivällisesti kuuntelet minua.
”Rabbiinien kirjoituksissa korostetaan, että Agrippa oli hyvin perehtynyt juutalaiseen lakiin. Sana "kärsivällisesti" ilmaisee, että hän pyysi kuningasta ja toisiakin valmistautumaan pitkään puheeseen.” [Novum]

4. "Minun elämäni on alusta alkaen kaikkien juutalaisten tiedossa. He tietävät, miten minä nuoruusvuosinani olen elänyt kansani parissa Jerusalemissa.
”Sanat näyttävät viittaavan siihen, että hän oli juutalaisten keskuudessa tunnettu jo ennen uskoon tuloaan.” [Novum]

5. He tuntevat minut jo entuudestaan ja voivat todistaa - jos vain haluavat - että olin fariseus ja elin siis uskontomme ankarimman suunnan mukaan.
”Hän ei ollut vain nimellisesti fariseus, vaan hän tosiaan eli fariseuksena aivan vakavissaan. Oppinsa hän oli saanut etevän rabbiini Gamalielin koulussa (5:34; 22:3), ja kaikki, jotka tunsivat hänet siltä ajalta, saattoivat todistaa hänen sanansa tosiksi. Toisista apostoleista voitiin ehkä sanoa, että he olivat kouluakäymättömiä ja oppimattomia miehiä (4:13), mutta ei Paavalista.” [Novum]

6. Niinpä minä nytkin olen tutkittavana sen tähden, että panen toivoni lupaukseen, jonka Jumala on antanut meidän isillemme.
”Jumalan kantaisille ja heidän kauttaan koko kansalle antamat lupaukset olivat hänen "toivonsa" perusta. Hän tarkoittaa luonnollisesti Messiasta koskevia lupauksia, jotka olivat nyt täyttyneet Kristuksessa. Olennainen osa niistä koski ylösnousemusta ja iankaikkista elämää, ja näiden lupausten toteutuminen oli alkanut Kristuksen noustessa kuolleista.” [Novum]

7. Yötä päivää meidän kansamme kaksitoista heimoa hartaasti palvelevat Jumalaa ja toivovat tämän lupauksen toteutuvan. Tämän toivon takia, kuningas, juutalaiset syyttävät minua. 8. Miksi teistä on niin uskomatonta, että Jumala herättää kuolleet?
”Aivan varmasti hän tahtoi korostaa sanoillaan myös sitä, että Jeesus oli ylösnousemuksellaan todistanut olevansa Messias, Israelin toivon täyttymys.” [Novum]

9. "Minäkin elin ennen siinä luulossa, että minun tulee kaikin voimin taistella Jeesus Nasaretilaisen nimeä vastaan.
”Sekä Vt:ssa että Ut:ssa ’nimi’ kuvaa henkilön koko olemusta ja elämäntapaa. Kristityille Jeesuksen nimi tuli kaikkia muita nimiä tärkeämmäksi (Fil 2:9), ja se samaistettiin Jumalan nimeen.” [Novum]

10. Niin minä myös tein Jerusalemissa. Hankin ylipapeilta valtuudet ja toimitin vankilaan monia pyhiä, ja kun tuli kyse heidän surmaamisestaan, äänestin sen puolesta.
”’Ääni (psēfos)’ merkitsee oikeastaan pientä sileätä tai hiottua kiveä ("psaō", 'hangata', 'pyyhkiä'). Luultavasti äänestys suoritettiin luovuttamalla tällainen kivi. Vrt. Ilm 2:17.” [Novum]

11. Kerran toisensa jälkeen minä synagogissa rankaisin heitä ja yritin pakottaa heidät herjaamaan Jeesusta, ja ankarassa kiihkossani minä ulotin vainoretkeni oman maamme ulkopuolelle asti.
”Hän käytti todennäköisesti sekä väkivaltaa että uhkauksia. "Herjaaminen" olisi luultavasti merkinnyt sitä, että uskovat olisivat kieltäneet Jeesuksen olleen Messias tai kironneet hänet ja tunnustaneet, että hänet oli tuomittu oikeudenmukaisesti.” [Novum]

12. "Näissä asioissa minä lähdin matkalle Damaskokseen. Olin saanut siihen ylipapeilta suostumuksen ja valtuudet. 13. Mutta silloin, kuningas, minä matkaa tehdessäni puolenpäivän aikaan näin, miten taivaasta leimahti aurinkoakin kirkkaampi valo minun ja matkatovereideni ympärille.
”Jumalan kirkkaus pysäytti vainoojan. Se tapahtui keskellä päivää Paavalin ollessa hereillä ja täydessä toimessa. Ei siis voinut olla kysymys unesta tai kuvitelmasta. Apostolin kokemus Damaskon tiellä voidaan rinnastaa kuvaukseen Dan 10:4-11:ssa.” [Novum]

14. Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
”’Tutkain’ oli terävä piikki tai sauvan kärki, jolla juhtaa hoputettiin ja ohjattiin esim. kyntäessä. Mitä enemmän eläin vastustelee, sitä tukalammaksi se tekee oman olonsa. Paavalin kokemus vainoojana oli varmasti ollut samanlainen. [Novum]

15. Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
”Paavali sai kohdata ylösnousseen Kristuksen. Tästä kohtaamisesta hän kirjoittaa 1 Kor 15:8:ssa ja sanoo siinä itseään »keskensyntyneeksi». Se saattaa olla lisänimi, jota hänen vastustajansa olivat käyttäneet hänestä.” [Novum]

16. Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn.
”Paavalille Damaskon tapaus ei ollut ohimenevä kokemus, vaan hänen elämänsä voimanlähde aikaa ja iäisyyttä varten.” [Novum]

17. Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin
”Paavalin apostolinvirka alkoi hänen kääntymyksestään. Juuri tuolla hetkellä Jumala »näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa», kuten hän myöhemmin kertoo Gal 1:15-16:ssa. Herran sanat varustivat hänet edessä oleviin vaaroihin ja valmistivat häntä tuleviin kärsimyksiin.” [Novum]

18. avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'
”Oikeastaan vain Pyhä Henki voi valaista ihmisen mielen ja avata hänen silmänsä. Ainoastaan Kristus vapauttaa ’saatanan vallasta’. Vain Jumala voi antaa meille ’perintöosan pyhitettyjen joukossa’. Jumala käyttää palvelijoitaan tässä työssä, mutta kunnia tapahtuneesta kuuluu kuitenkin yksin hänelle.” [Novum]

19. "Tämän vuoksi, kuningas Agrippa, en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä.
”Tämän taivaallisen näyn jälkeen Paavalin koko elämänasenne muuttui. Ensinnäkin hän oli nähnyt itsensä. Hän oli ennen pitänyt itseään moitteettomana fariseuksena, mutta nyt hänestä tuli Jumalan armoa tarvitseva syntinen. Näky muutti myös hänen käsityksensä lähimmäisistä. Aikaisemmin hän oli jakanut heidät kahteen ryhmään: juutalaisiin, jotka olivat lupauksen lapsia, ja pakanoihin, jotka olivat pelastuksen ulkopuolella. Nyt hän näki, että Kristuksessa kaikki olivat yhtä. Kolmanneksi hänen käsityksensä Jumalasta muuttui. Ennen hän oli nähnyt Jumalan ainoastaan Siinailta, lain vuorelta käsin. Nyt hän näki hänet Golgatalta, sovituksen paikalta käsin.” [Novum]

20. Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy.
”’Kääntymys’ on välttämätön, koska kaikki ovat poikenneet pois Jumalan luota (Ps 14:3; Room 3:12). Siksi se, joka kääntyy, »tulee» Jumalan luo. Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä.» Näitä tekoja ei ihminen suorita parannuksen ohella, vaan ne syntyvät todellisen kääntymyksen seurauksena.” [Novum]

21. Tästä syystä juutalaiset ottivat minut temppelissä kiinni ja yrittivät hakata minut hengiltä.
”Erottautuminen kuuluu olennaisesti pyhityskäsitteeseen, mutta tietoisuus siitä, että Israel oli valittu kansa ja siihen liittyvä erottautuminen pakanakansoista oli monien juutalaisten kohdalla muuttunut kansalliseksi itsekkyydeksi ja uskonnolliseksi pintakiilloksi. Oli unohdettu, että valituilla oli koko maailman pelastumiseen liittyvä tehtävä.” [Novum]

22. Jumalan avulla olen kuitenkin selvinnyt tähän päivään asti ja voin nytkin täyttää todistajan tehtävääni, puhua sekä ylhäisille että alhaisille. Minä puhun vain siitä, minkä profeetat ja Mooses ovat ennustaneet tapahtuvan, en mistään muusta,
”Paavalin sanoista kuultaa myös vakuuttuneisuus siitä, ettei kukaan hänen vastustajistaan pystyisi tekemään hänelle mitään Jumalan sallimatta. Häntä syytettiin juutalaisvastaisesta toiminnasta. Mutta hän ei ollut milloinkaan pilkannut juutalaisten pyhiä kirjoituksia. Päin vastoin hän uskoi niihin ja kunnioitti niitä.” [Novum]

23. puhun siitä, että Messiaan tuli kärsiä kuolema ja ensimmäisenä nousta kuolleista sekä julistaa valon sanomaa niin meidän kansallemme kuin muillekin kansoille."
”Kärsivä Messias oli juutalaisten alituisena kompastuskivenä. Siksi Paavalin oli heille julistaessaan aina tähdennettävä kahta asiaa. Hänen oli sanottava heille ensinnäkin, että Messiaan kärsiminen oli Jumalan ennalta säätämä asia, ja toiseksi että tämä kärsimään joutunut Messias oli kuolleista nousseiden esikoinen.” [Novum]

Paavali vetoaa kuulijoihinsa 


24. Paavalin näin puolustautuessa Festus sanoi kovalla äänellä: "Paavali, sinä olet järjiltäsi! Kirjaviisaus on sekoittanut pääsi."
”Apostolin puhe oli jyrkässä ristiriidassa maaherran maailmankatsomuksen kanssa, ja ehkä tämä hermostui yhä enemmän siitä, että oli antanut tällaisen miehen vedota keisariin.” [Novum]

25. Mutta Paavali vastasi: "En ole järjiltäni, arvoisa Festus. Minkä puhun, puhun totuuden ja terveen järjen mukaisesti.
”Paavali ei kiihkoillut eikä tunteillut vähääkään. Hän vetosi tosiasioihin kertoessaan uskoontulostaan, samoin julistaessaan Kristusta. "Toimi (sōfrosynē)" tarkoittaa järkeä, tervejärkisyyttä. Sana kuvaa mielentyyneyttä ja hyvää arvostelukykyä, sisäistä tasapainoa, joka pysyy vakaana kaikissa olosuhteissa. Se on hulluuden täydellinen vastakohta. Vrt. 1 Tim 2:9,15.” [Novum]

26. Kuninkaalle nämä asiat kyllä ovat tuttuja, ja siksi voinkin avoimesti puhua niistä hänelle. Yksikään niistä ei ole hänelle tuntematon, siitä olen varma - eihän tämä ole tapahtunut missään syrjäisessä kolkassa. 27. Uskotko profeettoja, kuningas Agrippa? Tiedän, että uskot."
”Puheensa päätteeksi Paavali kävi suoraan hyökkäykseen. Jos kuningas uskoi profeettoja, hänen oli uskottava myös Paavalin sanoja. Hänhän puhui vain sen toteutumisesta, mistä profeetat ja Mooses olivat ennustaneet (j. 22). Paavali vastasi itse kysymykseensä ennen kuin kuningas ehti vastata.” [Novum]

28. "Vähälläpä luulet tekeväsi minusta kristityn", Agrippa sanoi.
”Paavalin sanat tekivät kuninkaaseen voimakkaan vaikutuksen. Ei tiedetä, pääsikö Agrippa milloinkaan tämän pidemmälle tai tuliko hänestä kristittyä.” [Novum]

29. "Vähällä tai paljolla", vastasi Paavali. "Suokoon Jumala, että niin sinusta kuin teistä kaikista muistakin, jotka minua tänään kuulette, tulisi sellaisia kuin minä olen - näitä kahleita lukuun ottamatta."
”Apostolin puolustuspuhe päättyi hänen todistukseensa, ja se oli vakuuttavampi kuin parhainkaan puhetaidollinen suoritus. Hänen todistuksensa osoittaa, että hän rakasti syvästi lähimmäisiään. Hän tiesi, ettei ihminen voinut olla onnellinen »melkein kristittynä.»” [Novum]

30. Silloin kuningas nousi, samoin maaherra ja Berenike sekä koko heidän seurueensa.
”Tämä vieras mies herätteli kiusallisesti heidän omaatuntoaan, ja siksi oli parasta saada kuulustelu pian päätökseen. Agrippa oli osoittanut vankia kohtaan kiinnostusta, mutta tuskin hän oli odottanut kuulustelun päättyvän tällä tavalla.” [Novum]

31. Salista poistuessaan he puhuivat keskenään: "Tuo mies ei ole tehnyt mitään, mistä ansaitsisi kuoleman tai kahleet."
”Riippumatta siitä, miten paljon he olivat hänen puheestaan ymmärtäneet, he olivat samaa mieltä siitä, ettei tämä mies ollut rikkonut lakia.” [Novum]

32. Agrippa sanoi Festukselle: "Hänet olisi voitu vapauttaa, ellei hän olisi vedonnut keisariin."
”Oikeastaan juuri Festus oli pakottanut Paavalin vetoamaan keisariin. Se oli Paavalin ainoa mahdollisuus pelastaa henkensä. Hän oli esittänyt vetoomuksensa Festuksen uhattua lähettää hänet takaisin Jerusalemiin sen sijaan, että olisi vapauttanut hänet Kesareassa. Nyt maaherralla ei enää ollut valtaa vapauttaa eikä tuomita häntä. Apostolin edessä oleva matka oli erilainen kuin hänen muut matkansa. Mutta Paavalille kaikki matkat olivat lähetysmatkoja (23:11). Loppujen lopuksi tämäkin tapahtumien käänne oli Jumalan johdossa.” [Novum]




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti